PROGRAM KONFERENCJI
CZĘŚĆ WYKŁADOWA
09:00 Rozpoczęcie Konferencji
WYKŁAD 1
Programowanie ćwiczeń przygotowawczych w terapii rotacyzmu oraz sygmatyzmu
Prelekcja prezentująca wstępny etap w terapii zaburzeń artykulacji w szczególności rotacyzmu oraz sygmatyzmu. Prelegentka na konkretnych przykładach zaprezentuje jak efektywnie zaprogramować ćwiczenia przygotowawcze dostosowane do zaburzeń mowy oraz predyspozycji pacjenta.
- Etap wstępny w terapii zaburzeń artykulacji – jakie działania warto zastosować, aby poprawić warunki wyjściowe dziecka?
- Jak dobrać ćwiczenia przygotowawcze ze względu na ich cele w stosunku do wybranego zaburzenia mowy i predyspozycji pacjenta?
- Wywołanie poszczególnych głosek w wybranych rodzajach sygmatyzmu i rotacyzmu – sprawdzone ćwiczenia pozytywnie wpływające na poprawę wymowy dziecka
- Propozycje na usystematyzowanie zasad prowadzenia ćwiczeń przygotowawczych – jak zwiększyć efektywność podczas etapu przygotowawczego?
WYKŁAD 2
Istota i terapia zaburzeń afatycznych – skuteczne metody i techniki pracy
Praktycznie o najczęstszych metodach i technikach diagnostyczno-terapeutycznych stosowanych w zaburzeniach afatycznych. Pokażemy jakie narzędzia oraz ćwiczenia stymulujące rozwój mowy warto wprowadzić do terapii.
- Czynniki wskazujące na afazję, czyli jak prawidłowo wyodrębniać zaburzenia mowy o typie afazji?
- Który typ afazji występuje najczęściej i od czego jest zależny? – typologia zaburzeń afatycznych
- Budowanie systemu językowego dziecka afatycznego – zasady przygotowywania skutecznego programu terapeutycznego dostosowanego do konkretnego przypadku
- Metody wspomagające rozwój mowy – jakie narzędzia i techniki wprowadzić podczas pracy
- W jaki sposób nawiązywać kontakt emocjonalny i wprowadzać dziecko w schemat ćwiczeń – autorskie pomysły na organizowanie zabaw i ćwiczeń stymulujących rozwój języka i mowy
WYKŁAD 3
Logorytmika jako metoda wspomagająca terapię logopedyczną
Prelekcja dotycząca wprowadzenia elementów logorytmicznych do terapii konkretnych zaburzeń mowy, pomysłów na angażujące zajęcia oraz narzędzi dydaktycznych dopasowanych do indywidualnych potrzeb każdej grupy.
- Moc muzyki i dźwięku a rozwój mowy – jaki wpływ ma muzyka na kształtowanie rozwoju mowy dziecka?
- Logorytmika jako forma profilaktyki – jakie znaczenie ma wprowadzanie elementów logorytmicznych do terapii wybranych zaburzeń mowy?
- Efektywność w praktyce – jak dobierać pomoce dydaktyczne oraz budować scenariusze zajęć w zależności od potrzeb grupy?
16:00 Zakończenie Konferencji
CZĘŚĆ WARSZTATOWA
SPECJALISTYCZNE WARSZTATY POKONFERENCYJNE
20.11.2021
16.30 – 18.00
Teoria Poliwagalna jako skuteczny sposób na podniesienie efektywności terapii logopedycznej
Praktyczny warsztat prezentujący Teorię poliwagalną jako skuteczną metodę wspomagającą terapię podopiecznych. Podczas warsztatu wskażemy w jaki sposób podnieść efektywność terapii logopedycznej za pomocą konkretnych ćwiczeń oraz terapeutycznej mocy nerwu błędnego.
- Teoria Poliwagalna, czyli jak zadbać, by układ nerwowy stał się naszym sojusznikiem a nie wrogiem – poznaj potrzeby ciała i mózgu dziecka
- Zbuduj relację, popraw komunikację, zapewnij poczucie bezpieczeństwa i zwiększ efektywność terapii logopedycznej
- Strefy regulacji układu nerwowego i ich wpływ na terapię – case study
- Terapeutyczna moc nerwu błędnego, czyli poznaj i zastosuj GIMNASTYKĘ NEURONALNĄ podczas terapii logopedycznej – przykłady ćwiczeń
SPECJALISTYCZNE WARSZTATY POKONFERENCYJNE
20.11.2021
16.30 – 18.00
Integracja Bilateralna jako wsparcie terapii logopedycznej dziecka
Warsztat prezentujący wpływ Integracji Bilateralnej na poprawę efektywności terapii logopedycznej. Podczas warsztatu przedstawimy konkretne ćwiczenia i elementy BI w zakresie koordynacji, równowagi i kontroli posturalnej, za pomocą których wzmocnimy system motoryczny oraz sprawność w zakresie wykonywania zadań wieloprocesowych dziecka.
- Ruch jako fundament rozwoju – zależności pomiędzy rozwojem motorycznym a rozwojem poznawczym. Wykorzystanie aktywności fizycznej w doskonaleniu osiągnięć dziecka w różnych obszarach funkcjonowania – poznawczym, emocjonalnym, fizycznym, społecznym – rola pozytywnych doświadczeń ruchowych.
- Założenia metody Bilateralnej Integracji wg Sheila Dobie OBE (Szkocja). Program ćwiczeń motorycznych wspierających rozwój procesów uczenia się i kontroli zachowania, służących doskonaleniu współpracy międzypółkulowej, rozwijających świadomość własnego ciała i jego położenia w przestrzeni, sprzyjających wykorzystywaniu w pełni własnego potencjału i otwierających możliwości bardziej efektywnego funkcjonowania dzięki umiejętności angażowania się w więcej niż jeden proces naraz.
- Wykorzystanie metody Bilateralnej Integracji w terapii logopedycznej – propozycje ćwiczeń usprawniających między innymi równowagę, koordynację i kontrolę postawy w celu poprawy funkcji sensorycznych, w efekcie pozwalających na rozwinięcie zdolności poruszania się i myślenia w sposób zintegrowany.